Sök

Regionfullmäktige – lättläst

Gotlands egen riksdag.

Vart fjärde år är det val i Sverige.
Då väljer vi politiker till landets riksdag.
Och till vår egen riksdag på Gotland,
regionfullmäktige.

Politikerna i regionfullmäktige
bestämmer över frågor
som är viktiga för hela Gotland.
Till exempel hur mycket skatt vi betalar.
Eller vad det kostar att gå till doktorn.

Det finns 71 platser i fullmäktige.
Hur många platser ett parti får
beror på hur många som röstat på dem.

De flesta politiker på Gotland
har andra jobb på dagarna.
De håller på med politik på fritiden.

Politikerna i regionfullmäktige
har möte ungefär en gång i månaden.
Mötena är öppna för alla som vill lyssna.

Mellan mötena delar politikerna upp sig
i mindre grupper
som bestämmer över olika saker.
Grupperna kallas för nämnder.

Kontakta oss

Regionfullmäktige

Visborgsallén 19

621 81 Visby

Stadssekreterare
E-post: stadssekreterare@gotland.se

Regionfullmäktiges presidium

Håkan Onsjö (M) ordförande
Telefon: 070-779 04 04
E-post: hakan.onsjo@gotland.se

Christer Engelhardt (S) 1:e vice ordförande
Telefon: 070-206 73 10
E-post: christer.engelhardt@gotland.se

Gunnel Lindby (C) 2:e vice ordförande
Telefon: 070-836 59 60
E-post: gunnel.lindby@gotland.se

Sidinformation

Senast uppdaterad:
2 februari 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Välkommen att kontakta oss via telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00