Sök

Vatten och avlopp – lättläst

Utan rent vatten kan vi inte leva.
Därför måste vi ta hand om vattnet
som finns i vår natur.

I flera delar av Sverige
har det varit brist på vatten
de senaste åren.
Det beror på att klimatet ändras
och jorden har blivit varmare.

På Gotland måste vi spara på vattnet.
Alla måste hjälpas åt med det.
Annars kan vattnet ta slut.

På Gotland är det ofta förbjudet
att vattna med dricksvatten i
trädgården.

På Gotland har många egen brunn.
Då är det viktigt att kontrollera
att vattnet är rent.
Särskilt barn och djur kan bli sjuka
av smutsigt vatten.

Kontakta oss

Region Gotland

Vi guidar dig rätt – kontakta regionupplysningen via knappval 9. Tänk på att inte skriva personnummer eller känsliga personuppgifter när du kontaktar oss via e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00

Sidinformation

Senast uppdaterad:
18 juli 2025

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Välkommen att kontakta oss via telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00